mandag 9. september 2013

Dessert fra barndommen og høstens deilige Fårikål!


Da var nok en helg over og hverdagens plikter kaller! Vi går i mot høst og klamrer oss fast til det siste draget med varme! Man kan ikke klage over 20 grader midtveis i september! Det er jo helt fantastisk deilig å utsette neste årstid bittelitt!  Mange gruer seg til høstens gufs, inkludert meg selv! Men det er jo sååå mye fint og godt med høsten også! Blant annet er vi i full fart på vei inn i Fårikålsesongen, og da jeg oppdaget kjøtt på tilbud på butikken i forrige uke klarte jeg ikke å dy meg! Min kjære far ble invitert og søndagen ble fylt med god mat!

Søndagens meny:

Fårikål med poteter
Hjemmelaget rødgrøt med vaniljesaus

Til 4 porsjoner Fårikål trenger du:

ca 1600 gram kjøtt
ca 1.5 kg hodekål
4-5 teskjeer hele pepperkorn
2-3 tskjeer salt
4 dl vann
1-2 spiseskjeer hvetemel (etter ønske)



Til Fårikål beregner du ca 400 gram kjøtt per person avhengig av hvor mye fett/bein det består av.

Legg fårikålkjøtt og kål lagvis i en kaserolle, og strø hele pepperkorn og salt i mellom  lagene. Legg fettsiden på kjøttet ned i bunnen av kaserollen. Jeg sper også ut med litt hvetemel i mellom for å få jevnet sausen litt.  Hell over vannet og skru på middels varme.. når det begynner å småkoke skrur du ned til litt lavere varme. Det skal bare stå å småputre/dame i ca 2-3 timer.. Når kjøttet løsner lett fra beinet er det ferdig!














Min far påpekte underveis i middagen at kål blir det aldri for mye av! Så ikke spar på kålen dere!=) 

Server med kokte poteter! Velbekomme!



 Og så noe for søtmunnen!




Dessert er ikke noe vi unner oss hver dag i vår familie. Men på søndager, og spesielt når man har ekstra god mat, som fårikål er er det jo godt med noe søtt til kaffen.

Jeg hadde lyst til å lage en skikkelig gammeldags dessert som bringer frem minner fra barndommen. Så slo det meg! RØDGRØT! mmmmm.. deilig.. Og siden vi har stående masse hjemmelaget solbærsaft i kjøleskapet var det jo så enkelt å fikse det!=)

Du trenger følgende:
3 dl hjemmelaget saft. (Jeg brukte solbær, men du kan bruke jordbær, bringebær osv)
2 dl eplejuice
3 dl vann
4 spiseskjeer med potetmel
Evt sukker om saften ikke er så veldig søt

Ha alt sammen i en kjele, rør godt og varm opp! Når det når kokepunktet tykner det veldig raskt! Ta det vekk fra platen umiddelbart. Om det får koke blir grøten raskt for seig. Hell grøten over i en skål og sett til avkjøling!

Server med kremfløte (evt en blanding av melk/kremfløte) eller vaniljesaus, som vi gjorde! Begge deler er kjempegodt! =) Og for de som liker det enda mer søtt er det bare å strø over litt sukker til slutt! 

En dessert som er like godt likt av barn som voksne! Og den slår godt an hos den eldre garde! Det ble en søndag med tradisjonsrik kost og nye gode minner skapt!


Resten av helga


Det har vært en veldig trivelig og hektisk helg ellers, med baking, venner og masse matlaging!



Blant annet fikk jeg en bestilling på sjokoladecupcakes som skulle være klar tidlig fredag. Denne gangen fikk jeg fritt spillerom og eneste kriterie var at de skulle være gooode!=)










 



En smakebit på fredagskvelden var på sin plass! I lag med det nye NYDELIGE serviset mitt ble opplevelsen ekstra flott!




Lørdagen fikk jeg besøk av en nær og god venninne som desverre bor så alt for langt unna! Men de gangene vi treffes er dessto viktigere og kosligere!!

Dagen gikk med til tapaslaging!=) Og kvelden til vindrikking;)







Til dessert serverte vi cupcakes ofcourse!;) Lagde jo selvfølgelig noen ekstra på fredag!=) 

Tror ikke det er nødvendig å forklare hvor fin helga vår har vært!=) Vi har kost oss gløgg ihjel!! Nå nyter vi som sagt de siste dagene med sensommervarme og forbereder oss på høstens innmarsj! 



 Ha en flott uke alle sammen!=)
 




4 kommentarer:

  1. Så fantastisk! =) Jeg bruker fløte på min rødgrøt, men vaniljesaus var sikkert også godt. =)
    Du er så flink med cupcakes altså! =D

    SvarSlett
    Svar
    1. =) litt lettere variant med vaniljesaus;) Men fløte er definitivt best!=) og takk!!=)=)

      Slett
  2. Rødgrøt, ja, DET bar barndosminner som nesten var glemt.
    Takk for påminnelsen :)
    Deilig med cupcakes også... mmm

    SvarSlett
    Svar
    1. :D ikke sant! Jeg er veldig for å ta vare på og ikke glemme matretter og desserter fra gammelt av.. nå skal jo alt være så fancy at vi glemmer det enkle og kjempegode!

      =) tusen takk for koslig kommentar! Og ha en riiiktig så fin helg!

      Slett

=) Legg gjerne en beskjed her!=)

Beklager at jeg må ha på ordbekreftelse..,men har vært plaget med mye spam!