torsdag 13. juni 2013

Kylling Satay - absolutt en stor favoritt her i huset!




 
Kylling Satay er en fantastisk rett! En fulltreffer hver gang!


Bildet er lånt fra helseogkost.no


Det må sies at jeg sjelden følger en oppskrift slavisk og at jeg ofte finner maaange forskjellige oppskrifter på nett selv og kombinerer dem, eller rett og slett lar meg inspirere til å lage egne. Oppskriften på kylling Satay har jeg kommet frem til over tid, ved å prøve meg frem rett og slett! Noen liker mye hvitløk, andre mye ingefær! Det viktigste når man lager mat er å stole på smakssansene og prøve seg frem! =)


Marinadesaus: (3-4 kyllingfileter)

2-3 ss limejuice eller 1-2 ss tamararindpasta (fåes kjøpt hos f.eks Meny)  Mengden kommer an på hvor syrlig du ønsker å ha det!
2 ts revet ingefærrot
1,5 ss soyasaus
1 ss garam masala (kryddergass fåes kjøpt hos de fleste butikker)
1/5 ts salt.
2-3 fedd hvitløk
1 liten løk. (Best om man finhakker denne helt)

Skjær opp filetene i passe store strimler for å tres på pinner for grilling, og bland dem godt inn i marinaden!Det er en klar fordel dessto lengre kyllingen får ligge i marinaden, og gjerne natten over..men minst noen timer! Legg bambuspinnene i vann en stund før du skal grille!=)

Tips: Jeg har en fantastisk tupperwarehakker kalt Smooth chopper! Kunne ikke vært foruten! Den hakker opp det meste!





Sataysausen

Ca 3 dl usaltede peanøtter
ca 1/2 dl vann
2-3 ss soyasaus
2 ss sesamolje
2 ss brunt sukker (hvitt sukker fungerer også, men jeg syns ikke det gir like godt resultat)
1 ss tamarindpasta eller 1 ss limejuice
1/2-1 ss chilipulver eller en halv rød chili
ca 1 dl kokosmelk eller mer!

Den enkleste måten å lage denne sausen på er å ha alle ingridiensene i en foodprofessor! Begynn med nøttene og sørg for at de er helt finmalte før du har i resten! Varierer tykkelsen på sausen med kokosmelken! Igjen, noen liker mye kokossmak, andre mindre!

Når du har kjørt det godt i professoren heller du det over i en kaserolle og varmer det opp før servering! Det kan godt småkoke en stund! Tykner det tilsetter du litt mer kokosmelk, eller evt litt vann. Pass på at du ikke tilsetter for mye vann og ødelegger balansen mellom det salte og det søte. Smak til evt med mer soyasaus eller brunt sukker.

Har du ikke foodprofessor kan du finhakke peanøttene på en annen måte og så tilsette alle ingridiensene i en kaserolle og koke det opp!=)






Første gang jeg laget denne sausen fant jeg inspirasjon hos Millas mat!

Grill så kyllingspydene 2-3 minutter på hver side på grillen eller grill dem i ovnen på 180 grader i ca 10 min, eller til du syns de ser ferdige ut! 

Server med ris, en god salat og hell litt Sataysaus over kyllingen før servering! Sjampingjong smaker også fantastisk i denne retten. Grill dem gjerne med resten av marinaden i litt folie og server siden av!


Ett par biter med lime som du presser over kyllingen setter en ekstra spiss på smaken!



Tips: Granateplebalsamico smaker helt nyyydelig sammen med Sataysausen!! Og sammen med det aller meste egentlig;) Storfavoritt i huset her!

Et annet tips er å ha jordbær i salaten! Det gir salaten det lille ekstra og gjør granateplesmaken enda bedre!


Her uten jordbær, men med vårløk og hjertesalat!





God middag!!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

=) Legg gjerne en beskjed her!=)

Beklager at jeg må ha på ordbekreftelse..,men har vært plaget med mye spam!