søndag 23. juni 2013

Koslig besøk, deilig mat og komplett lørdagsstemning! - Ny oppskrift på Tom Kha Gai!



Da var helgen IGJEN straks over.. disse helgene forsvinner jo som dugg for sola! Men ikke for det..jeg syns ukedagene springer like raskt avgårde! Barna strekker seg en cm hver uke og snart er det de som står på kjøkkenet og kokkelerer.. (lov å håpe?) ;)

I går hadde vi en fantastisk ettermiddag/kveld med besøk av min kjære tante, hennes flotte samboer og deres to nydelige små! Sistnevnte kun 1 mnd gammel!

Lørdag + besøk = god anledning til å fikse noe skikkelig god mat, og nye muligheter for utforsking i bakstens verden!

Resultatet ble Tom Kha Gai til forrett, Kylling Satay (Noe som ikke kan lages for ofte), til hovedrett og cupcakes med iskrem til dessert! Nam!!

Kylling Satay har jeg lagt ut oppskrift på før, den finner du her =)









Til forrett hadde vi som sagt en nydelig suppe ved navn Tom Kha Gai. Dette er en Thailandsk suppe med maaaaaaaaaaaaasse godt oppi! Den tar litt tid å lage, men det er virkelig verdt det! Tom betyr suppe, Kha betyr galangal og Gai(Kai) kylling.

De gangene jeg har laget denne suppa har jeg desverre ikke hatt mulighet til å komme meg til en asiastisk matvareforetning for å få tak i Galangagrot. I norge kalles også Galangarot for kinesisk ingefærrot, og vi bruker ofte vanlig ingefærrot som alternativ til denne.

Her har du min variant av denne suppen: (til en stor forett til 4 voksne)


TOM KHA GAI

1 kyllingfilet (om du skal ha denne retten til hovedrett kan du beregne 1 kyllingfilet pr person)
4 hvitløksbåter/fedd - finhakket
En stor bit ingefærrot (ca 1,5 spiseskje ferdigraspet/revet/hakket)
1/5 - 1 chili finhakket.
1/2 løk finhakket
1 stilk sitrongress - raspet eller finhakket2 spiseskjeer olivenolje eller solsikkeolje
1 liter hønsebuljongkraft (2 buljongterninger)
Ca 4 dl kokosmelk. (Her er det best med en kremet type)
2-3 ts rød karripasta. (Grønn kan også brukes, men gir en litt annen variant)
3-4 vårløk i små skiver
 1/2 rød løk finhakket
1 spisspaprika finhakket4-5 sjampingjonger
1/2 ts fiskesaus. (fåes kjøpt hos de fleste matbutikker)
Saften fra 1/3 lime
Fersk koriander

Jeg begynner alltid med å steke kyllingen med litt salt, pepper og bittelitt limesaft/sitrondåper. Så legger jeg denne til siden til suppa er ferdiglaget. Om jeg serverer denne som forret legger jeg bare de kalde kyllingbitene i suppa rett før servering. Er det hovedrett derimot har jeg kyllingen i tidligere slik at den blir god og gjennomvarm.



Deretter koker du opp 2 kyllingbuljongterninger i 1 liter vann for å lage hønsekraften til suppen. 


Hakk så opp hvitløken, løken og chilien i så små biter som mulig. Ingefærroten og sitrongresset syns jeg det er enklest å rive opp med en minirasp, før jeg hakker lett over dem til slutt.

Tips: Liker du suppa sterk har du i en hel chili. Men vil du ha den moderat så holder det i massevis med en halv en!;) 



 Fres dette på god varme i 2-3 minutter i et par spiseskjeer olje. Nyyyyt den fantastiske lukta!!



Når det er ferdigfrest tømmer du buljongvannet over og rører godt. Så har du i kokosmelken og resten av ingridiensene. Korianderen pleier jeg å hakke i bittesmå biter før jeg hiver i den til slutt. Suppa blir bedre dessto lengre den får småputre på plata! =) Da setter smakene seg godt!

Server enten med litt ris til eller f.eks med hvitløksbrød. Om jeg har det litt travelt pleier jeg å kjøpe en halvstekt grov baguett, skjærer den i skiver, uten å skjære helt igjennom (Slik som ved ferdige hvitløksbaguetter) fyller i hjemmelaget hvitløkssmør og steker den etter anvisningen! Jammi! Det er derimot mer autentisk å servere suppa med ris til! =)

Kyllingbitene legger jeg midt i suppa rett før servering!


                                                                        Enjoy!! =)




Til maten serverte vi en helt fantastisk deilig rødvin!! Jeg kan ikke så mye om hvilke viner som passer til hva..men syns denne vinen passer til det meste!;) Den koster omlag 130 kr og er min desiderte favoritt!!




Til dessert hadde jeg lyst til å prøve noe nytt og spennende! Og følgende ingridienser poppet opp i hodet mitt: Jordbær, japp og youghurtis med browniebiter! Så da da ble det slik! =) hehe.. Men syns desverre ikke at disse cupcakene ble helt optimale, og ikke bra nok for å dele oppskriften. Jeg må jobbe litt med disse først rett og slett. Smaken ble kjempegod syns jeg, men de ble alt for våte.






Mmmm.. jordbær er rett og slett fantastisk godt! Kommer nok oppskrifter med det i sommer ja;)

Laga en deilig røre med kaffesmak, og hadde oppi både Jappbiter og jordbær!


Syns de ble ganske så lekre og!=)




Så serverte vi dem med en iskremkule brownieis fra Dream. Mmm..smaken ble som sagt godt og iskremen spesielt falt i smak hos de små! Men selve cupcakene ble litt for våte. Antageligvis ble det for mye veske med jordbærene i. Neste gang skal jeg prøve å balansere veskenivået litt bedre og steke dem litt lengre!=)




Nå skinner sola, minstemann har våkna fra duppen sin! Kaffen er inntatt og det er på tide å komme seg uuuuut i sola!


Og så er d jo Sankthansaften i dag!!!=)=) 

Hvordan pleier dere å feire sankthansaften??






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

=) Legg gjerne en beskjed her!=)

Beklager at jeg må ha på ordbekreftelse..,men har vært plaget med mye spam!